Hvordan legger offentlige virksomheter til rette for åpenhet og debatt?
Ledende aviser nedbemanner og det kjempes om annonsekronene i et mer komplekst mediemarked. Mange uttrykker bekymring for pressens evne til å utføre sin rolle som vaktbikkje og den fjerde statsmakt.
Kommunikasjonsrådgivere i offentlig sektor arbeider for at innbyggerne skal få korrekt og klar informasjon om rettigheter og plikter, ha tilgang til informasjon om statens virksomhet, og inviteres til å delta i utformingen av politikk, ordninger og tjenester.
Kommunikasjonsenheten i direktoratet Riksantikvaren har skrevet boken Vær synlig - kommunikasjonsarbeid i offentlig sektor. Som offentlig virksomhet er man forpliktet til å bidra til en åpen og opplyst samfunnsdebatt. Som så mange andre offentlige virksomheter trenger vi å være synlige for å kunne lykkes med vårt samfunnsoppdrag.
Riksantikvaren lanserte i mars 2017 en bystrategi for å kommunisere tidlig og tydelig om hva vi mener er god byutvikling. Bystrategien inneholder anbefalinger til regional og kommunal forvaltning, utbyggere og eiere om hvordan viktige historiske bymiljøer skal forvaltes. Prinsippet om at Riksantikvaren vil ha mer tilpasning og mindre kontrast i historiske bymiljøer er allerede godt kjent.
Kom og hør mer om hvordan vi arbeider med kommunikasjon for å oppnå direktoratets mål.