Mens stadig flere skoler blir heldigitale, kommer forskning om betydningen håndskrift og lesing på papir har for god læring, og om digitale verktøy som forstyrrer undervisningen.
Hvilken plass bør det digitale ha i skolehverdagen?
Hvordan ivaretas akademiske krav til vitenskapelighet og grundighet når «all» informasjon er et tastetrykk unna?
Er digital dømmekraft intakt, eller utdanner vi verdensmestre i klipp og lim som ikke kan avsløre alternative fakta?
Hvordan kan teknologene og skole-Norge sammen utvikle god læringsteknologi?
Før arbeidet starter med å videreutvikle digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet i skolen tar vi debatten.
Medvirkende
Rita Helgesen, leder, Norsk Lektorlag
Lise Lyngsnes Randaberg, president, Tekna
Torgeir Waterhouse, direktør internett og nye medier, IKT-Norge
Christine Korme, direktør digitalisering og fornying, Abelia
Eyvind Elstad, Professor ved institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo
Marianne Aasen, Stortingsrepresentant og forskningspolitisk talsperson, Arbeiderpartiet