til hovedinnhold
 
Utskrift fra www.arendalsuka.no
Dette var et arrangement i 2017

Fremmer eller hemmer digitalisering god læring?

Arrangør
Norsk Lektorlag, Tekna
Dag
Tirsdag 15/8 2017 20:30 - 21:30
Arrangementstype
Debatt
Tema
Utdanning , Digitalisering
Språk
Norsk
Sted
Solsiden brasserie
 


Om arrangementet

Mens stadig flere skoler blir heldigitale, kommer forskning om betydningen håndskrift og lesing på papir har for god læring, og om digitale verktøy som forstyrrer undervisningen.

  • Hvilken plass bør det digitale ha i skolehverdagen?
  • Hvordan ivaretas akademiske krav til vitenskapelighet og grundighet når «all» informasjon er et tastetrykk unna?
  • Er digital dømmekraft intakt, eller utdanner vi verdensmestre i klipp og lim som ikke kan avsløre alternative fakta? 
  • Hvordan kan teknologene og skole-Norge sammen utvikle god læringsteknologi?

Før arbeidet starter med å videreutvikle digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet i skolen tar vi debatten.

Medvirkende
  • Rita Helgesen, leder, Norsk Lektorlag
  • Lise Lyngsnes Randaberg, president, Tekna
  • Torgeir Waterhouse, direktør internett og nye medier, IKT-Norge
  • Christine Korme, direktør digitalisering og fornying, Abelia
  • Eyvind Elstad, Professor ved institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo
  • Marianne Aasen, Stortingsrepresentant og forskningspolitisk talsperson, Arbeiderpartiet
  • Sveinung Rotevatn, Stortingsrepresentant, Venstre
Kontaktperson
Bjørgulv Vinje Borgundvaag, kommunikasjonssjef, Norsk Lektorlag, 92422924, bb@norsklektorlag.no
Universell utforming
Servering
Nei
Sidevisninger
2887