På www.arendalsuka.no bruker vi informasjonskapsler (cookies). Når du bruker vår nettside godkjenner du dette.
 
Utskrift fra www.arendalsuka.no

Ti år siden Full City havarerte: Oljevern og beredskap i et endret risikobilde

Arrangør
Miljøstiftelsen Bellona, Kystverket
Dag
Onsdag 14/8 2019 08:00 - 09:30
Arrangementstype
Seminar
Tema
Klima/miljø
Språk
Norsk
Sted
Fullriggeren Sørlandet
 


Om arrangementet

Siste år har vi hatt flere hendelser som potensielt kunne medført store oljeutslipp og utslipp i veldig sårbare områder. Havariet til Northguider nordøst på Svalbard var dramatisk men mannskapet ble berget og oljen om bord ble fjernet. Hva kan beredskapen lære av hendelsen. I slutten av mars i år fikk både Viking Sky og Hagland Captain maskinproblemer og mistet fremdriften. For begge skipene var det ankrene som berget situasjonen. Hvordan ville en grunnstøting med oljeutsliipp sett ut og hvordan ville en oljevernakskjon sett ut?

Ved Stureterminalen i Øygarden er det stor trafikk av råoljetankere og mye annen trafikk. I fjord høst kolliderte råoljetankeren Sola TS med et millitært fartøy i høy far men ingen tanker om bord i Sola TS ble skadet og derfor ingen oljeutslipp av råolje. Betyr det at faren for utslipp fra tanktrafikken er høy eller et symptom på den underliggende risikoen.

Medvirkende
  • Johan Marius Ly, Beredskapsdirektør, Kystverket
  • Cecilie Myrseth, Fiskeripolitisk talsmann, Arbeiderpartiet
  • Stefan Heggelund, Miljøpolitisk talsmann, Høyre
  • Jarle Klungsøyr, Forskningssjef, Havforsk
  • Morten Gallefoss, Leder, IUA Telemark
  • Christian Eriksen, Fagsjef, Bellona
Kontaktperson:
Thomas Theis-Haugan, Miljøstiftelsen Bellona, 93672879, thomasth@bellona.no
Twitter:
Universell utforming
Hørselshjelpemidler
Servering
Ja
Sidevisninger
550