Redningsselskapet (RS) og Avfall Norge (AN) ønsker alle interesserte velkommen til paneldiskusjon om ”Miljøkonsekvenser av marin forsøpling og avfallshåndtering av kasserte fritidsbåter.”
Funnet av Gåsenebbhvalen med magen full av plast satte en støkk i oss alle. Den tragiske hendelsen i februar satte fart på debatten om marin forsøpling og mikroplast.
I statsbudsjettet for 2017 heter det at: ”Marint søppel og mikroplast er eit miljøproblem over heile verda. Nivået av marint søppel i Nordaust-Atlanteren, inkludert langs norskekysten og på Svalbard, er høgt.”
RS og AN foreslo i høst et nasjonalt prøveprosjekt for håndtering av kasserte fritidsbåter. Stortinget fulgte opp og ba regjeringen etablere en returordning for fritidsbåter innen 1. juli 2017.
En stor del av avfall og utslipp av miljøgifter langs kysten stammer fra kasserte fritidsbåter. Miljødirektoratet (MD) la i fjor frem rapporten ”Finansiering og organisering av en returordning for fritidsbåter.” Der foreslår MD at en returordning knyttes opp til et båtregister.
RS og AN har fulgt opp dette forslaget med å peke på at RS’ småbåtregister, med 154 000 registrerte båter, kan fungere som et samfunnseffektivt verktøy for utbetaling av vrakpant.
MD skriver i rapporten at det er snakk om ca. 5000 båter som "kan inneholde i størrelsesorden 200 tonn farlig avfall.”
Dette miljøproblemet vokser og det er nå vi må få på plass en varig løsning. Etter vår mening finnes det ikke noe bedre sted å ta debatten om status i prøveordningen og organiseringen av en permanent ordning enn i Arendal, ”Byen med vannveiene,” - og et sentrum for fritidsbåtflåten.