Ifølge World Economic Forum vil 2 av 3 elever som idag går i førsteklasse ende opp i yrker som enda ikke er funnet opp. Innen 2030 vil mye av undervisningen i skolen være AI-basert, og undersøkelser viser at elever vil kunne lære 10 ganger raskere enn de lærer idag.
I den offentlige utredningen «Hindre for digital verdiskaping» (NOU 2013:2) fra det såkalte Digitutvalget i 2013 vises det til EUs Digital Agenda Scoreboard, der det går frem at «Norge scorer langt under gjennomsnittet for Europa når det kommer til hvordan digitale ferdigheter tilegnes gjennom utdanningen». Hver fjerde norske ungdomsskoleelev mangler dessuten helt nødvendig kunnskap og ferdigheter for å kunne mestre en hverdag som blir stadig mer digitalisert, viser den internasjonale ICILS-undersøkelsen fra 2013.
Hvilke krav stiller denne utviklingen på undervisningen i den norske grunnskolen? Hvordan kan skolen bidra til å unngå at det skapes et digitalt klasseskille mellom de som har tilgang på digitale verktøy, og de som ikke har det? Hvordan styrker vi oss som kunnskapsnasjon for å sikre at elvene tilegner seg de digitale ferdighetene fremtiden vil kreve av dem?
Velkommen til interessante innlegg fra aktører innen både utdanning og teknologi, med etterfølgende paneldiskusjon med både politikere, eksperter og digitale stjerner.
14.45-15.00 // Foredrag: Michael Jacobs (CEO, Atea) – Barns Digitale Rettigheter
15.00-15.15 // Foredrag: Trond Ingebretsen, Senter for IKT i utdanningen – Monitor 2016
15.15-15.45 // Paneldebatt
Deltakerliste paneldebatt:
Direktør i IKT Norge, Heidi Austlid
Gründer i Norway Makers og partner i Nordic Impact, Ida Faldbakken
CEO i Oslo EdTech Cluster, Hege Tollerud
Rådgiver i Abelia, Ingrid Somdal Åmodt-Vinje
Partisekretær SV, Audun Herning
Politisk rådgiver i Unge Høyres landsforbund, Lasse Fredheim