Forskningsprosjektet Digitalt Tilsyn ble avsluttet med en konferanse 4 mai 2017. I prosjektet har 8 kommuner sammen med Høskolen i Sør-Øst Norge og Universitetet i Agder testet ut tilsyns-teknologi for hjemme-brukere og institusjon. Flere av funnene vil danne grunnlag for videre forskning, men funnene har også ført til innovasjoner i løsninger fra flere leverandører. I prosjektene og erfaringene har det fremkommet at de to store hindre for å ta ut effekten er brukerens opplevelse av forskjellig utstyr mellom opphold på insitutsjon og hjemme samt organiseringen av tjenesten på tvers.
I dialog med ansatte og brukere har vi tatt frem hypotesen om at med samme trygghetsalarm om du er hjemme eller på institusjon, tror vi at brukeren vil føle seg tryggere. Dette fordi livet går mellom opphold i eget hjem og midlertidige opphold ved rehabilitering eller kortere medisinske opphold på institusjon.
Hypotesen vi jobber etter et at 1 alarm til 1 innbygger kan brukes på tvers. Idag er både leverandørens løsninger og den digitale infrastrukturen på nasjonalt og lokalt nivå et hinder. Det kan også være et hinder at tjenesten er organisert mellom foretak, institusjon og hjemme-tjeneste. Vi vil også belyse hvordan nytt regelverk for GDPR vil anngå deg som bruker av alarm-løsninger og hva du må tenke på frem til 27 mai 2018.
I samtalen vil du møte forskere fra UiA og HSØ og brukere av alarm-tjenesten for å høre hva de ønsker seg og hvordan hverdagen er idag.
Mer informasjon om Digitalt Tilsyn og forskningsresultater så langt finner du på: www.usn.no, www.helsedirektoratet.no