Kvaliteten i helsevesenet blir stadig bedre. Samtidig blir klagene, konfliktene og erstatningene stadig flere. Med økende effektivisering av helsetjenestene blir kvaliteten i menneskemøtene desto viktigere.
Del 1: Kl. 1700-1800. Den gode pasientsamtalen - og litt om sinne.
Det er ikke lett å vite hva du skal si til en gutt på seks år som gruer seg til blodprøven. Det er vrient å få et godt samarbeide med en pasient som ikke er motivert for å trappe ned på smertestillende. Hvordan forteller man en mor på 40 år at kreften er kommet tilbake?
Gjennom praktiske eksempler vil du lære hva du bør forvente av deg selv, enten du er pasient, pårørende eller helsepersonell. Videre får du konkrete eksempler på hva vi helsearbeidere gjør som er bra, og hvor vi må bli bedre.
Del 2: Kl. 1815-1900. Hvordan gi dårlige nyheter.
Helsevesenet er fullt av dårlige nyheter, store og små. Det er også verden forøvrig.
Vi definerer dårlige nyheter som alle nyheter folk helst ville vært foruten: fra «du har sparken» til «det er tomt for kaffe».
Om du jobber offentlig eller privat, i helsevesen, media, næringsliv, industri, service eller annet – fra tid til annen må du gi dårlige nyheter. I del to vil du lære hvordan.
Vel møtt!
Hilsen Trond & Bård