Hva er verdien av seniorer og deres kompetanse i kundearbeid når digitalisering tar over de enkle oppgavene?
Digitaliseringen byr på utfordringer for varehandel. Når kundene handler på nett, hva skal butikkene konkurrere på? Hva får du i butikk som du ikke får på nett? I en undersøkelse om seniorpolitikk i varehandel har vi snakket med ledere og ansatte om verdien av seniorkompetanse i kundemøtet. Erfarne ansatte kan veilede og utføre tilleggstjenester i kraft av sine mange år i bransjen. Enten det gjelder tilleggstjenester som å få filetert fisk du kjøper i ferskvaredisken, veiledning om hva slags materialer du trenger for bygge en platting eller å få sydd om farfars arvede livkjole, krever dette erfarne ansatte som møter kunden ansikt til ansikt. Ofte hører man om utfordringene med en aldrende befolkning. I denne undersøkelsen møtte vi seniorer som snarere var en løsning på utfordringene bransjen står overfor.
På arrangementet presenterer vi rapporten og erfaringer fra virksomhetene og får kommentarer fra Ivar Horneland Kristensen, Virke, Trine Lise Sundnes, Handel og Kontor i Norge (HK) og Kari Østerud, Senter for seniorpolitikk (SSP).
Undersøkelsen er gjennomført i samarbeid med Fellestiltakene LO-Virke, Virke, HK og SSP.
----
Fafo har arrangementer på Fafo-båten onsdag og torsdag under Arendalsuka. Se hele programmet på fafo.no.