Om stands

Stands på Sam Eydes plass.

Praktisk informasjon om stands under Arendalsuka.

Hvem kan ha stands?

Standsgatene er en åpen møteplass for å diskutere samfunnsnyttige temaer. Politiske partier, organisasjoner og foreninger av ikke ren kommersiell art kan delta med stand. Arendalsuka vurderer alle søknader ut fra om de er en naturlig del av vår arena.  

Kriterier

Det er viktig at du som arrangør setter deg godt inn i våre kriterier og retningslinjer før du melder på en stand.

Hva koster det?

Det koster kr. 8.000 pluss mva. pr. stand for hele uken (pris gjeldende fra 2024).
Prisen inkluderer standsareal på 3x3 meter, strøm til begrenset bruk, avfallssortering, vaktselskap utenom åpningstiden og markedsføring av standen på Arendalsukas nettside og i programavisen. Arrangøren må selv dekke kostnader for telt og annet utstyr.

Ved avbestilling senere enn 14 dager etter tildeling av standplass, refunderer vi ikke påmeldingsavgiften. Hvis en standsdeltager ikke møter opp eller må rigge ned standen, refunderes heller ikke påmeldingsavgiften.

Åpningstider for stands

Standen må være betjent i hele åpningstiden. Standsgatenes åpningstider i 2024:

  • Mandag 12. august kl. 14:00 - 18:00
  • Tirsdag 13. august kl. 11:00 - 17:00
  • Onsdag 14. august kl. 11:00 - 17:00
  • Torsdag 15. august kl. 11:00 - 17:00
  • Fredag 16. august kl. 09:00 - 14:00

Nytt standskart for 2024

I år har vi gjort noen justeringer i standsgatene. Det er derfor lurt å sjekke kartet og nummereringen av stands nøye før påmelding. Noen stands kan ha et annet nummer enn det de hadde i fjor. 

Se standskart for 2024

Melde på stand

Slik melder du på en stand.

Tildeling av stands

Vi tildeler standplasser fortløpende. Når du melder på en stand kan du velge mellom de standplassene som ikke allerede er tildelt. Du kan velge 3 plasser i prioritert rekkefølge. Hvis det er flere som velger samme standplass er det først til mølla som gjelder. 

Standsplassering - nytt kart for 2024

Hver standplass er markert med et nummer på standskartet. Samme nummerering finner du igjen i påmeldingsskjemaet. Vi viser til informasjonen over om nytt standskart for i år. Vær obs på at nummereringen av årets stands er endret fra i fjor.

Dele på stand

Arendalsuka ønsker å gi alle plass, men byens areal vil begrense antallet standsplasser, og vi kan komme i en situasjon der det blir fullt. Vi oppfordrer organisasjoner som det er naturlig at samarbeider, til å dele på stand.

Dobbel standplass

Det er mulig å velge dobbel standplass. Arendalsuka ønsker imidlertid å gi plass til så mange organisasjoner som mulig, og vil derfor vurdere hver søknad om dobbel stand før vi innvilger dette. Man søker om dobbel standplass ved å velge dette i påmeldingssystemet.

Takke ja til stand

Når du får tildelt plass, takker du automatisk ja til plassen.

Ved avbestilling senere enn 14 dager etter tildeling, refunderer vi ikke påmeldingsavgiften.

Introduksjonsfilm

Vi har laget en introduksjonsfilm spesielt for dere som skal ha stand eller arrangement for aller første gang.

Rigging og praktisk info for standsgatene

Alle må ta med det dere trenger til standen, eks. telt, stoler, bord, materiell osv.

Arendalsuka har ikke telt til utleie. Det finnes mange leverandører på markedet, blant annet A-Tech teltutleie i Arendal, Utleiepartner og Event utleie i Kristiansand eller OB Wiik  i Oslo.

Vi anbefaler at dere tar med tunge ting som kan holde standen på plass i tilfelle vind, f.eks. kanner som kan fylles med vann.

Opprigging

Rigging av stands må skje mandag 12. august mellom kl. 09:00 og 14:00.
NB:
Alle biler må være ute av området innen kl. 13.00 - fra dette tidspunktet er gatene fysisk stengt for all biltrafikk. Dere kan fortsette å rigge standen ferdig fram til åpningen kl. 14.00. 

Dere bruker disse innkjøringene (se lenke til kart i neste avsnitt):

  • Stands på Kanalplassen - bruker innkjøring fra Kanalplassen
  • Stands på Torvet og i Strandgata - bruker innkjøring på Malmbryggen
  • Stands i Gågata - bruker begge innkjøringene.

Representanter fra Arendalsuka vil være tilstede under opprigging. Standsnummerene vil være merket på gategrunnen. Dette gjør vi kvelden i forkant, og derfor vil det ikke være mulig å begynne rigging før mandag morgen.

Noen har bestilt rigging av firma lokalt i Arendal. Denne riggingen gjennomføres i løpet av dagene før uka starter.

Trafikkregulerte gater

Fra mandag kl. 13 til fredag kl. 14 er standsgatene stengt for biltrafikk. Hvis dere har spesielle behov som gjør at dere må kjøre inn til standen i løpet av uken, må dere søke om innkjøringstillatelse til fastsatte inn- og utkjøringstider. Dere kan også bruke våre drop-off/pickup-sone og låne trillebår ved vårt vertskapskontor.

Se kart over trafikkregulering og les om innkjøringsstillatelse.

Nedrigging

Nedrigging av stands må skje umiddelbart etter at gatene stenges fredag kl. 14:00.

Arendalsuka har plassert ut flere miljøstasjoner i standsgatene og vi forventer at alle standsutstillere bruker disse til alt søppel.

Av erfaring blir det en del søppel i forbindelse med rigging av stands og vi ber dere om å sortere dette i miljøstasjonene med en gang. Første tømming er kl. 14:00 på åpningsdagen.

Det er tilgang til strøm til normalt bruk, men husk på at dere må ta med dere lang skøyteledning.

Det er fri wifi i sentrum

Det er tilgang til vann på Kanalplassen og Sam Eydes plass. På Torvet finner dere vann i en kran på veggen ved Cafe/Auditorium-inngangen ved siden av hovedinngangen til biblioteket og på veggen til den røde bua.

Arendalsuka leier inn et vaktselskap som går runder i standsgatene utenom åpningstidene, slik at dere slipper å ta bodene opp og ned hver dag. Arendalsuka har imidlertid ikke ansvar for om noe forsvinner eller går i stykker ved standene.

Det blir anledning til å låse inn verdigjenstander over natten på Kulturkammeret, Kanalplassen, inngang på gatenivå ved trappene opp til hovedinngangen. Inngangen er åpen ½ time etter at standsgatene stenger, og åpner igjen ½ time før åpning neste dag.

Arendalsukas vertskap er tilstede i oransje t-skjorter under hele uka og vi hjelper dere gjerne med informasjon og praktisk hjelp.

Del gjerne i sosiale media:
Hopp til toppen