Retningslinjer for arrangementssteder

For å sikre en trygg, tilgjengelig og oversiktlig festival, gjelder følgende retningslinjer for arrangementssteder:

1. Geografisk avgrensning

Lokalet må ligge i Arendal sentrum.

  • Unntak gjøres kun i særskilte tilfeller etter avtale med Arendalsuka.

2. Brannsikkerhet - bruker og eiers ansvar

Eiere og utleiere av arrangementslokaler må være kjent med forskrift om brannforebygging  (lovdata.no). Kapittel 2 beskriver eierens ansvar og plikter, mens kapittel 3 tar for seg brukerens plikter.

3. Utleiepris

Oppgitt pris skal reflektere den faktiske kostnaden per arrangement. Vi krever full åpenhet om prisnivået.

  • Prisen du registrerer skal gjelde per «arrangementsbolk» (inntil én time arrangement + tid til opp- og nedrigg).
  • Dersom du leier ut på ukes- eller dagsbasis, regner du om dette til en cirkapris per arrangement før du registrerer. Ta utgangspunkt i åtte arrangementer per dag.
  • Pris skal kun settes til kr 0,- dersom lokalet faktisk lånes ut gratis, eller kun skal brukes til egne, interne arrangementer uten leiekostnad. Dette gjelder også lokaler som er fullbooket allerede før registrering.

4. Universell utforming

Gi nøyaktige opplysninger om tilgjengelighet. Leietakere er avhengige av å vite om lokalet passer for mennesker med nedsatt funksjonsevne. I registreringsskjemaet oppgir du blant annet om lokalet har rullestoladkomst og HC-toalett.

5. Arrangementsstedets navn

Bruk stedets, bygningens eller båtens originalnavn. Alle arrangementssteder skal registreres med sitt egentlige navn. Hvis det er et lokale uten navn, brukes gateadressen.

  • Det er ikke tillatt å registrere midlertidige «konsept-navn» (f.eks. navnet på byrået som leier huset) i programmet. Dette gjelder både for selve arrgangementsstedet og lokalene på stedet.
  • Arrangementstelt skal ha navn som gjenspeiler tematikken som debatteres i teltet, med mindre annet er avtalt.

6. Profilering og reklame

Vi ønsker at alle som deltar i Arendalsuka skal ha lik mulighet til å synes og høres. Derfor gjelder følgende regler for profilering på arrangementssteder:

Kun den som har arrangementet får profilere seg på fasader og båter. Det vil si at mellomledd (som event-, konsulent- eller kommunikasjonsbyråer eller andre) ikke har anledning til å markedsføre seg på bygg, båter, telt eller i gatene.

  • Bygninger, telt og båter kan ha totalt inntil 6 m² profileringselementer.
  • All profilering utover dette må forhåndsgodkjennes av Arendalsuka.
Hopp til toppen