Kinesisk teknologi i norsk transport: Risiko eller mulighet?
Ishavsskuta Berntine Berntine Åpent dekk med regntelt Antall plasser i lokalet: 40
Mandag 11. august 2025
17:30 - 18:15
Om arrangementet
Kinesiske kjøretøy og teknologikomponenter får en stadig større plass i norsk transportsektor. Er det nå vi heller satser på egen teknologiutvikling?
Denne våren har samfunnsrisikoen knyttet til programvaredefinerte kjøretøy vært i søkelyset. Norske kollektivselskap har 790 elektriske busser på vei fra Kina. Samtidig har Frp tatt til orde for et forbud. Andelen av nye elbiler i Norge som har kinesisk opphav, nærmer seg 30 prosent. Nasjonal sikkerhetsmyndighet er bekymret.
Hva gjør vi med denne avhengigheten, som ikke bare gjelder kjøretøy. Hvis vi ikke kan stole på andres teknologi, må vi utvikle vår egen? Hva betyr dette for Norges viktigste produksjonsindustriregion, Kongsberg-Horten-Grenland, Teknologitriangelet?
Medvirkende
- Arild Tjomsland - prosjektleder Teknologitriangelet, Universitetet i Sørøst-Norge (USN) Ordstyrer
- Paal Aamaas - leder av enhet for kommersialisering og innovasjon, Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
- Jone Blikra - stortingsrepresentant fra transport- og kommunikasjonskomiteen, Ap
- Tollef Vollan - Global partnerships & business development executive, Huawei Consumer Business Group
- Erlend Larsen - stortingsrepresentant fra transport- og kommunikasjonskomiteen, H
Praktisk informasjon
Sted og adkomst
Pollen ytre
Arrangør(er)
- Teknologitriangelet
- Universitetet i Sørøst-Norge (USN)