Kinesisk teknologi i norsk transport: Risiko eller mulighet?

Sted

Ishavsskuta Berntine Berntine Åpent dekk med regntelt Antall plasser i lokalet: 40

Dato

Mandag 11. august 2025

Tid

17:30 - 18:15

Om arrangementet

Kinesiske kjøretøy og teknologikomponenter får en stadig større plass i norsk transportsektor. Er det nå vi heller satser på egen teknologiutvikling?

Denne våren har samfunnsrisikoen knyttet til programvaredefinerte kjøretøy vært i søkelyset. Norske kollektivselskap har 790 elektriske busser på vei fra Kina. Samtidig har Frp tatt til orde for et forbud. Andelen av nye elbiler i Norge som har kinesisk opphav, nærmer seg 30 prosent. Nasjonal sikkerhetsmyndighet er bekymret.

Hva gjør vi med denne avhengigheten, som ikke bare gjelder kjøretøy. Hvis vi ikke kan stole på andres teknologi, må vi utvikle vår egen? Hva betyr dette for Norges viktigste produksjonsindustriregion, Kongsberg-Horten-Grenland, Teknologitriangelet?

Medvirkende

  • Arild Tjomsland - prosjektleder Teknologitriangelet, Universitetet i Sørøst-Norge (USN) Ordstyrer
  • Paal Aamaas - leder av enhet for kommersialisering og innovasjon, Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
  • Jone Blikra - stortingsrepresentant fra transport- og kommunikasjonskomiteen, Ap
  • Tollef Vollan - Global partnerships & business development executive, Huawei Consumer Business Group
  • Erlend Larsen - stortingsrepresentant fra transport- og kommunikasjonskomiteen, H

Praktisk informasjon

Sted og adkomst

Pollen ytre

Arrangør(er)

  • Teknologitriangelet
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN)

Lenker

Kontakt

Mette Varegg, Prosjektleder
E-post: mette.varegg@usn.no
Telefon: +4740146659

Streaming

Gå til streamingsiden

Hopp til toppen