Hvordan 113-operatører bruker kunstig intelligens i kommunikasjontrening.
Crayon Kontor Antall plasser i lokalet: 100
Onsdag 13. august 2025
11:00 - 11:45
Rullestoltilpasset lokale
Rullestoltilpasset WC
Om arrangementet
Hva gjør du når den du prater med kjefter eller fortviler – og det haster å få oversikt, gi instruksjoner og roe ned?
113-operatører står i førstelinjen når liv står på spill. Likevel mangler vi en effektiv og skalerbar måte å trene på den viktigste ferdigheten i akuttmedisin: kommunikasjon.
Krisekommunikasjon handler lite om ordene du bruker – det handler om hvordan du håndterer følelsestrykket. Både pasientens, kundens og ditt eget. Gjennom språkteknologi og KI gjør vi det nå mulig å innføre høykvalitets kommunikasjonstrening på en kostnadseffektiv måte. Innsikten her gjelder flere enn helsepersonell og 113. Den er nødvendig for legevakt, barnevern, politi, brann, bankansatte, advokater, kundebehandlere, lærere og oss i næringslivet som har krevende samtaler med kunder eller samarbeidspartnere.
Somsagt AS, i samarbeid med Forskningsrådet, teknologiselskapet Crayon AS og flere, utvikler nå en virtuell treningsplattform ved hjelp av avanserte språkmodeller. Målet er å simulere realistiske, emosjonelt krevende samtaler – og å gjøre opplæringen tilgjengelig og presis.
I denne sesjonen under Arendalsuka får du:
- Innsikt i kommunikasjonsutfordringene i ekte nødsamtaler – og hvordan møte dem.
- Innblikk i de løsninger og problemer vi har møtt på når KI skal simulere ektefølt, menneskelig kaos
- Oversikt over mulighetene teknologi gir for opplæring i kommunikasjon for dine ansatte
Medvirkende
- Bård Fossli Jensen - Overlege, ph.d., Somsagt AS
- Alexander Vaagan - Chief data scientist, Crayon AS
Praktisk informasjon
Sted og adkomst
Bendiksklev 2
Arrangør(er)
- Somsagt AS
- Crayon AS
Lenker
Kontakt
Bård Fossli Jensen, Barnelege, ph.d.
E-post:
bfj@somsagt.no
Telefon:
91100522