Krav til havs: Vi har oppskriften, hvorfor følges den ikke?
MS Brisen Elektrisk båt Antall plasser i lokalet: 150
Onsdag 13. august 2025
11:00 - 12:00
Rullestoltilpasset lokale
Rullestoltilpasset WC
Om arrangementet
Vi har et skinnende eksempel på hva offentlige innkjøpskrav kan utrette innen nullutslipp til havs.
Da staten skulle bestille nye ferger på sambandet fra Bodø til Lofoten, satt regjeringen krav til hydrogen som nullutslipp-drivstoff. Det har hatt enorme konsekvenser.
Hydrogenanlegget i Bodø er under bygging. Fergene bygges av norsk verft, etter tegninger av norske skipsdesignere. Mye ny kunnskap og nye arbeidsplasser skapes, samtidig som de nye Lofoten-fergene blir utslippsfrie.
Konkret grønn omstilling er altså i gang som en følge av krav, som ble satt av Ernas Solbergs regjering, i en offentlig anskaffelse av fergetjenester fra Bodø til Lofoten.
Men etter dette anbudet, ble det stopp. Hvorfor har ikke dagens regjering fulgt Ernas Solbergs eksempel? Hvilke offentlige anbud til havs kan være aktuelle for nullutslipp?
Medvirkende
- Magnus Nystrand - Ordstyrer, GreenH/Corpcom Ordstyrer
- Morten Solberg Watle - Administrerende direktør, GreenH
- Håvard Tvedte - Direktør marked og samfunnskontakt, Martime Cleantech
- Edvard Thonstad Sandvik - Fagdirektør klima og bærekraft, Statens Vegvesen
- Liv Kari Eskeland - Stortingsrepresentant, Høyre
- Marte Mjøs Persen - Stortingsrepresentant, Arbeiderpartiet
- Øystein Ulleberg - Forskningssjef hydrogenteknologi, Institutt for energiteknikk (IFE)
- Reidun Svarva - Kommersiell direktør, Torghatten
- Kristoffer Eldrup Evju - Konserndirektør strategi og forretningsutvikling, Boreal
Praktisk informasjon
Sted og adkomst
Langbryggen 19
Arrangør(er)
- GreenH
Kontakt
Guro Fasting, Leder forretningsutvikling
E-post:
guro.fasting@greenh.no
Telefon:
93463360