Make Bærekraft Great Again

Arrangør
Sopra Steria Footprint
Dag
Onsdag 14.8 2024 12:00 - 12:55
Arrangementstype
Debatt
Tema
Media/kommunikasjon
Klima/miljø
Språk
Norsk
Sted
Impact Hub Agder Arendal
Stedsbeskrivelse
Nede
Vis i kart
Antall plasser i lokalet
65
Medvirkende
Ole Robert Reitan, Retail-guru, Reitan Retail
Jenny Skavlan, Redeseign-dronning, Fæbrik
Bente kvam Kristoffersen, Prisvinner, Trigger
Petter Gulli, Klimaoptimist, 12Years
Sunneva Kilsti, Ansvarlig for bærekraft, Opinion
Øyvind Vederhus, Moro-moderator, Sopra Steria Footprint
Kontaktperson
Simen Rudi, Senior Manager, Sopra Steria Footprint, 95905875
Nettside
https://www.soprasteria.no/dette-kan-vi/fagomrader/baerekraftstjenester
https://www.linkedin.com/company/soprasteriafootprint/?viewAsMember=true
Universell utforming
Nei
Miljøprofil
Ja, vi oppfyller Arendalsukas miljøkrav.
Om arrangementet

Holder bærekraft på å bli så kjedelig og revisorstyrt at ingen gidder å bry seg lenger?

Nå må alle selskap oppfylle strenge rapporteringskrav. Bærekraft er i dag er revisorenes lekegrind, som igjen fører til at bærekraftsansvarlige gruer seg til møtet med kommunikasjonsfolk. Som også gruer seg. Resultatet er kjedelig kommunikasjon, eller kanskje ingen kommunikasjon. Frykten for å si noe feil trumfer kreative, men troverdige tiltak som kan gi folk gnist og troen tilbake. 

Vi må det, fordi nordmenn har mistet tillitten til at virksomheter mener det de sier. Vi har også mistet troen på at politikerne tar grep som gjør at vi når klimamålene våre. Så lenge klima- og naturkrisen ikke gjør skikkelig vondt (ikke vondt nok, enda) så kan vi like godt ta oss en fest før krigen. Kjøpe det vi vil, spise biff og reise masse. Tjene mer penger på mer oljeutvinning.

Politikken vinner på og speiler folks behov og meninger. Og virksomhetene tjener fortsatt penger på å tilby dårlige, billigere og mer tilgjengelig produkter, enn bedre og mer bærekraftige alternativer.

Derfor må vi gi folk håp og lyst på en bedre fremtid enn den vi styrer mot. Slik at politikerne våkner, og slik at virksomhetene investerer i grønn omstilling og gir folk bedre klima- og miljøvalg. Men, hvordan rører og røsker vi tak i folk flest?

Vi inviterer til livlig debatt om hvordan vi kan gjøre bærekraft viktig og morsomt igjen. I tillegg vil Sunneva Kilsti fra Opinion, dele innsikt om forbrukernes nåværende forhold til bærekraft, og hva som skal til for å skape håp og engasjement for en bedre fremtid. 

Hopp til toppen